I Filosofiska rummet på söndag kl 17.00
I Filosofiska rummet diskuteras Ayn Rand och individualismen, vilket jag skrivit om tidigare. Tänkte posta någon komplettering och fundering efter programmet, i vilket jag medverkar, på söndag eller måndag.
En sak som imponerade mig var den öppna attityden till en filosof som ju länge varit persona non grata vid universitet och i filosofisk debatt i Sverige. I USA finns både en akademisk Journal och allt mer självklara referenser i uppslagsverk och litteratur. Inbjudan till Filosofiska rummet och ansatsen till diskussionen lät som följer:
”Vi beundrar genier som Mozart, frihetskämpar som Aung San Suu Kyi och idrottsstjärnor som Zlatan.
Knappast någon skulle få för sig att vilja hålla tillbaka deras prestationer av omtanke om oss andra - vi som är sådär medelmåttiga på både fotboll och musik. Men när det handlar om utbildning och karriär låter det annorlunda - elitskolor är illa sedda i Sverige och många har svårt att acceptera toppdirektörernas miljoner. Sverige är inte individualismens högborg direkt. Här hyllas inte den kreative individen som i USA där vem som helst - enligt myten - ska kunna starta med två tomma händer och nå toppen, bara hon är stark nog. Trots att vi nu har en borgerlig regering hörs ord som solidaritet och rättvisa. Den moderate statsministern stödjer Barak Obama i det amerikanska presidentvalet.
Nej, vill man undersöka individualismens möjligheter får man vända blicken västerut och det gör vi idag med hjälpa av den kompromisslösa individualismens hjältinna Ayn Rand - kultförklarad ryskamerikansk författare och filosof som dog 1982 men vars böcker och idéer fortfarande säljer.”
Nu har de i efterhand på hemsidan lagt till en tröttsam harang om Rands ”nästan fascistoida hyllning till det starka i individen”. Rand hyllar den tänkande människan som går sina egna vägar, som inte ser det som någon dygd att inordna sig i kollektiv och som ser det som förkastligt, ett slags beroende av andra, att söka makt över andra. Det är så totalt i motsats till fascismen (efter ’fasces’ som betyder ’knippe’ alltså styrkan i gemenskapen) man kan komma. Benito Mussolini var glasklar på denna punkt. Fascismen såg enligt Mussolini själva livet som underordnat staten, det är en lära som ”accepterar individen bara så länge hennes intressen står i samklang med staten.” Han var lika klar över fascismens totala motsats, den klassiska liberalismen: ”Om klassisk liberalism stavas individualism, så stavas fascism staten.”
Hur mycket ”nästan” var det? Rand var dessutom knappast någon "idealist", men det får någon annan roa sig med att belägga.
Kommentarer
Fast jag hävdar ju att kommunismen inte funkar logiskt heller. Och det har också Ludwig von Mises visat med extrem tydlighet i boken Socialism.
Gratis online - version.Det är klart att man kan "bevisa" vad som helst med felaktig logik. Men då är det ju logiken eller startpunkten det är fel på. Exempelvis kreationister och religiösa använder ofta en form av kvasilogik som inte håller för att visa på existensen av gud. Det är inte användet av logik som är fel, utan det är de logiska premiserna som är felaktiga. Som Rand, tror jag det var, sa: Check your premises.
Ja, jag menar alltså inte att man inte ska teoritisera utan bara att man med "logik" kan få vad tok som helst (som kommunism) att "fungera". Men visst, om det bara handlar om att tillåta alternativa samhällen så är jag helt med dig.
Lite kort,
1. Tvärtom tycker jag att denna typ av frågor gör sig allra bäst i skriftlig tappning, eftersom man då tar bort de känsloyttringar som en muntlig diskussion alltid innebär.2. Att kritisera användandet logik/teori som ej hållbart; Det skulle innebära att vi fortfarande skulle leva i ett feodalsamhälle, eller fortfarande ha monarkiskt styre. Utan en teoretisk och logisk (enligt mig då en felaktig logisk) grund, skulle demokrati aldrig uppstått. Som Mises sa, det som ultimat styr världen är ideer.3. Dessutom har du helt rätt i att jag inte föredrar revolutioner, då de ofast innebär byte av ett dåligt mot en annat. Samhällsomstörtande aktiviteter kan också tas som förevändning att öka den politiska makten. Men ett enkelt steg skulle kunna vara att tillåta områden i Sverige att träda ur Sverige och skapa egna samhällen, exempelvis samerna.4. Vidare vill jag poängtera att då jag förespråkar ett statslöst samhälle, menar jag inte att hela världen skall omformas efter det. Det enda jag menar är att man måste tillåta skapandet av ett sånt samhälle, och andra samhällen, så länge det grundar sig i frivillighet. Det är också rimligt att anta att i en värld med enbart privat egendom, så kommer en myriad av olika samhällen att skapas, just eftersom människor är olika och har olika preferenser. Jag hoppas dock att du har insett att delar av det du trott om ett statslöst samhälle visat sig vara felaktigt. Och dom du är ärlig i att vilja veta mer råder jag dig att läsa på om det du kritiserar. Här kommer två tips:
Machinery of freedom - David Friedman (Milton Friedmans son)The Ethics of Liberty - Murray Rothbard
Synd, ty utan exempel blir din tes tämligen ihålig.Här är annars, rätt bra exempel:
The not so wild westDock är det så, att den enda grundtanken jag har är att ingen har rätt att initiera tvång i syfte att få någon att agera mot dennes vilja. Givetvis utesluts då proletariatets diktatur. Diktaturer överhuvudtaget utesluts. Jag vill heller inte förstöra något. Däremot håller jag med dig när du säger att ingen kommer lyckas få ett fungerande samhälle där ingen bestämmer. Jag håller med dig till 100%. Ett sånt samhälle är en rent imaginär konstruktion, som aldrig går att uppfylla (och som heller inte är särskilt trevlig). Men att jag bestämmer över mitt eget liv och min egendom är inte samma sak som att ingen bestämmer. Och att ett företag bestämmer över sina anställda och sin egendom är inte heller samma sak som att ingen bestämmer. Du måste förstå att man kan ha, och de facto har, bestämmande utanför statsmakten! Vi lever ännu inte i en totalitär diktatur där allt vi gör styrs av statsmakten.Ta annars slavhandel. I väst existerar inte slavhandel längre. Men, om det fanns, skulle du argumentera mot avskaffandet av slavhandel med orden "men det är omöjligt! vem skulle då bestämma över dessa människor?"
I just fallet med Montreal strejkade polisen... och jag hävdar inte att vi ska vara utan poliser, utan endast att det ska skötas i privat regi.Sen är det ju givetvis så att bara för att ett samhälle är polislöst i några dagar så ger sig inte entrepenörer direkt in på marknaden och skapar en PSO. Att skapa institutioner tar givetvis tid. Man kan rimligtvis anta att det är olagligt i Montreal att skapa privata polisstyrkor också. Och, låt oss för en sekund anta att jag inte kan dra upp en myriad av exempel genom historien där det funnits en stat, och där det varit rent ut sagt skit för invånarna i denna stat, och invånarna i andra länder. Vilka exempel på statslösa samhällen menar du, när du säger att det varit rent ut sagt skit där? Ge några exempel.Montreal är som sagt inte ett bra exempel då det handlade om att polisen strejkade, och jag sitter inte och förespråkar ett samhälle utan lag eller polis. Dessutom tar det tid att bygga upp institutioner, oavsett vilken typ av institutioner det handlar om.
Om du vill kan jag lägga in psykoligen Steven Pinkers redogörelse för var som hände i Montreal när polisen strejkade.
No worries, jag har ingen brådska :) Det finns mycket att invända på i ditt inlägg, så det här blir lite långt. Ber om ursäkt för det.Polisen idag är kontrollerad av andra poliser, och i den bemärkelsen skulle det inte vara någon skillnad i ett statslöst samhälle. Som jag skrev, de företag som anställer "korrupta" poliser skulle snart tappa kunder. Dessutom kan man anta att privata skyddsorganisationer (kallar det PSO från och med nu) skulle samarbeta med försäkringsbolag, då deras verksamheter till viss del överlappar. Kunder som tillhör en aggresiv PSO skulle troligtvis inte få pengar av sitt försäkringsbolag i de fall då de blir utsatta för våld, just pga att de tillhör en aggresiv PSO.Angeånde din farhåga... du är egentligen rädd att en stat ska skapas ur ett statslöst samhälle. En befogad rädsla, helt klart. För vad är en stat annat än en legitim ockupationsmakt? Och ja, som vi ser är ju en stat i det närmaste omöjlig att ta sig ur. Dessutom handlar det du skrev mer om krig än om hur en PSO utför sin verksamhet. Jag delar dock inte dina farhågor. En PSO får pengar på marknaden för att sälja skydd, inte hot, tvång eller våld. Om en PSO skulle använda sig av hot, tvång och/eller våld skulle den snabbt tappa kunder, då deras nuvarande kunder skulle söka upp andra, defensiva PSO:er. Således skulle "korrupta" poliser också kontrolleras av andra konkurrerande PSO och deras kunder. Som sagt, hot, tvång och våld är inte bra affärsideer.Dessutom, som jag skrev nedan kan stater föra krig just för att dom kan
a) beskatta sin befolkning
b) tvinga in folk i militären
c) tvinga in folk i tvångsarbete
d) rationera ut mat
e) använda inflation för att köpa materiell osvJämför en tidslinje på utbrutna krig, och en graf över inflationen i de länder som varit inblandade i kriget. Du ser, inte helt otippat, ett starkt samband.Ingen PSO skulle kunna förlita sig på ovanstående tvångsåtgärder. Men visst, om en majoritet av befolkningen frivilligt, och frivilligt är verkligen ordet här, går med på att ge bort en väldigt stor del av sin inkomst, skära ner på alla utgifter (dvs, även mat och toapapper och liknande), signar upp sig som soldater, och medvetet väljer belåna sig för att föra krig mot andra PSO, då kan det mycket väl bli konflikt/krig. Det i sig är väldigt osannlikt, men förvisso sant. Likväl, revolutioner inträffar emellanåt. Däremot erbjuder ett statslöst samhälle ett bättre skydd mot den typen av händelser. Dessutom tror jag att chansen för revolution är betydligt större om ett folk inser att dom lever under tvång (dvs under en stat), än om dom inser att ett annat folk inte lever under tvång (dvs att grannen lever i ett statslöst samhälle). Dessutom, vilka skulle medlemmarna av denna PSO handla med? Då en PSO, till skillnad från en stat, inte kan tjäna sina pengar på industriell produktion, skulle dess pengar snabbt sina. Det skulle vara upp till medlemmarna av PSOn att själva bidra med pengar de tjänat i sina egna branscher. De skulle också vara upp till medlemmarna själva att producera det krigsmateriell som krävdes för att föra kriget, och de skulle dessutom vara tvungna att göra det till förlust. Visst är det möjligt att det skulle kunna inträffa, men det är väldigt osannolikt. Det skulle även innebära att dom blir direkt medskyldiga till det brott deras PSO gör. Även om det enda de gör är att fortsätta betala. Vidare, då det blir uppenbart vilka som bidrar till en viss PSOs aggresiva verksamhet, vem skulle då välja att handla med dem? Vem skulle fortsätta att bidra till att betala dem, så att aggressionen skulle fortsätta?Rätt snabbt skulle marknaden fly dessa aktörer som pesten, och pengarna skulle även här sina rätt snabbt. En stat, ett land, kan ha hela sitt industriella komplex till förfogande. Inte bara i form av skatter, utan även i form av industriell produktion. PSOer kan inte, har inte möjlighet till, detta. Endast om en PSO är nästan helt och hållet självförsörjande är det möjligt, och då PSO:er förmodligen skulle vara betydligt mindre än stater skulle det vara en omöjlighet, eller i varje fall betydligt svårare än idag.Det attackarade PSO:erna skulle dessutom ha en fördel då det är mycket enklare och billigare att föra ett defensivt krig. Jag läste någonstans att ett enda av USAs hangarfartyg kostar lika mycket per år, som hela det svenska försvaret. Det räcker dessutom inte för den aggressiva parten att bara föra ett krig. För att du ska ha någon som helst framgång och få ut något av ett aggressivt krig måste den även ha en ockupationsarmé. Även detta är kostsamt, och dessutom inte helt enkelt. Om Vietnam, Afghanistan och Irak är något vittne, så är det just den biten som är svår. Världens mäktigaste militärmakt(er) mötte/möter ett gäng rebeller, och lyckas inte pacificera/besegra dem. Det var vad som hände i Vietnam, det hände ryssarna (och senare USA) i Afghanistan, och det händer nu i Irak.Ett område som lyder under en stat är dessutom enklare att ta kontroll över än ett statslöst samhälle, just eftersom den invaderande makten kan ta kontroll över den redan uppsatta statsapparaten. Att invadera ett statslöst samhälle, och försöka sätta upp en stat med beskattning och diverse andra saker är extremt svårt.Slutligen, angående din invändning, att en PSO skulle hyra ut sig till ett företag och "ge dem ett monopol" är även denna obefogad. Vad är ett monopol? Ett monopol är total kontroll över en marknad, och möjligheten att med tvång kunna hindra andra aktörer från att ge sig in i den marknaden. Exempelvis Microsoft har inget monopol. Om ett företag hyr en PSO, vars syfte är att attackera och döda alla sina konkurrenter och se till att våldsamt hindra nya konkurrenter från att komma in på marknaden, så kommer givetvis de andra företagen/individerna att kunna försvara sig via hjälp av att hyra andra PSO. Och som skrivet ovan, ett defensivt krig är klart billigare att föra än ett aggresivt krig. Dessutom är krig en väldigt kostsam aktivitet, och om du inte kan förlita dig på ovanstående tvångsåtgärder som beskattning osv, hur ska detta företag tjäna pengar? Vem skulle köpa deras produkter?
Ursäkta dröjsmålet. Idag kontrolleras polisen av andra poliser och domstolar. dessa är underställda riksdagen och, i förlägningen svenska folket. Detta är inte ett perfekt system men det funkar uppenbarligen. Om privata firmor skyddar folk så kommer en förr eller senare att skaffa sig så mycket vapen att de anser det vara lönsamt att attakera andera organisationer och deras kunder. De kan också hyra ut sig till högstbjudande företag och ge dem ett monopot genom att attakera alla konkurenter, detta skulle vara i det närmaste omöjligt för folket att ta sig ur.
Det anarko-kapitalistiska samhället sulle alltså mycket snabbt förvandlas till ett oligarkiskt gangsretvälde!
"Men det ändrar ju inte det faktum att dessa gäng *är* privata skyddsorganisationer."Jo... dom är kriminella organisationer, eftersom de sysslar med kriminell verksamhet, vilket rör sig om prostitution, knarkhandel, smuggling, utpressning osv. Det är där deras intäkter kommer ifrån. Deras verksamhet går inte ut på att skydda, utan på att hota folk till behov av skydd.En annan orsak till att maffia osv. är så framgångsrika på vissa områden är att folk inte har rätt att köpa privat skydd. Och då staten står handfallen inför den organiserade brottsligheten hamnar dessa människor i kriminella organisationers våld.Privata skyddsorganisationer skulle inte tycka att det låg i deras intresse att hota folk, eftersom de hotade då kan gå till en annan organisation och köpa skydd mot hoten. Precis som på vilken marknad som helst funkar inte hot och tvång som en hållbar affärside.
Jag ställer två motfrågor: Vilka kontrollerar att polisen upprätthåller lag och ordning idag? Varför springer inte poliser omkring och attackerar folk helt slumpvis?I ett statslöst samhälle, med privata skyddsagenturer, finns inget våldsmonopol (som staten, och dess hantlangare polisen, har idag). De som skulle "kontrollera" att skyddsagenturerna följer lagen är samma som kontrollerar att medborgarna följer lagen! Varför skulle poliser behandlas annorlunda än andra medborgare?Dvs, att en person som agerar på uppdrag av en skyddsorganisation attackerar någon skiljer sig inte åt på något sätt från om en person som inte agerar på uppdrag av en skyddsorganisation attackerar någon. Den som blir attackerad kommer:
A) ha rätt att försvara sig själv defensivt och,
B) ha sin kontrakterade skyddsorganisation att falla tillbaka på...helt oavsett om den som attackerar är en "polis" eller en "vanlig" medborgare. I fallet med en "attackerande" polis, kommer andra skyddsagenturer, som skyddar de som blir attackerade, att se till att polisen blir fångad och dömd. Om "den attackerande polisen" tillhör samma skyddsorganisation som sitt offer, kommer det ligga i denna skyddsorganisations intresse att
fånga polisen själv,
döma honom och
distansera sig från honom. För vem vill köpa skydd från en skyddsorganisation som attackerar sina kunder?
Jag har aldrig läst några filosofiska utläggningar om anarkismen; dels för att jag bara är 17 bast, dels för att jag anser att filosofi är en poänglös psevdovetenskap men mest för att jag inte aser det vara värt mödan att läsa om nogåt så dumt som anarkism. Jag har en viktig invändning: Vem kontrollerar att de privatpraktiserande poliserna följer lagen???
(Se serien Rome, där har de "kollegier" som upprätthåller lagen, det fungerar inte)
"Var finns de empiriska beläggen för att skyddsorganisationer inte krigar mot varandra? Maffiagäng är privata skyddsorganisationer. Likaså kriminella MC-gäng. De krigar ofta mot varndra."Orsaken till att kriminella organisationer, som maffian och MC - gäng, krigar mot varandra har att göra med att då deras verksamhet är olaglig ökar vinsterna. Dessutom lockar kriminella verksamheter till sig kriminella individer. Seriösa entrepenörer ger sig in i lagliga verksamheter istället. Exempel, om jag sade till dig att Budweiser hade attackerat en av Millers öltillverkningsfabriker och dödat alla anställda skulle du inte tro det var sant. Ändå var det exakt vad som hände när det var förbjudet med sprit i USA. Men det är ingen idag som argumenterar för att det är något inneboende våldsamt hos företag eller organisationer som tillverkar just öl."Den enda premiss som kan göra det här resonemanget begripligt är om du betraktar nattväktarstaten som lika ond som kommunismen. För att fatta mig kort: Jag delar inte den premissen."Nu läste du mig fel. Jag trodde jag gjorde det tydligt att det handlade om hållbara system, och att jag tyckte det var menlöst att förespråka ett system som inte är hållbart. Dessutom finns det grader av "ondska", och jag menar att även om nattväktarstaten är mindre "ond" än andra, mer totalitära, former, är den likväl ändå "ond". Något som är ont blir inte gott, bara för att det finns lite av det. Med "ond" menar jag här enbart att mina rättigheter kränks. En kommunistisk totalitär stat är givetvis mer ond, och kränker givetvis fler av mina rättighter.Jag klipper in det jag skrev i slutet av inlägget igen:"Då jag tror att nattväktarstaten inte är hållbar, och kommer leda tillbaka till dit vi är nu, kan jag inte förespråka den. Även om den är bättre än det vi har nu, tycker jag ändå den är dålig. Något dåligt blir inte bra, bara för att det finns lite av det."Dvs, jag medger att nattväktarstaten är bättre än andra, mer totalitära, former, men ändå att den är dålig. Dessutom hävdar jag att det inte är ett hållbart system, då det i slutändan kommer leda till det system vi har idag ändå. Således ser jag ingen poäng med att förespråka det.
Ok, du skriver att "obegränsat majoritetsvälde[...] är den ursprungliga innebörden av begreppet demokrati", och hävdar vidare att Ayn Rand var emot detta. Detta innebär då att du är för begränsat majoritetsvälde, och om jag tolkat dig rätt ska denna begränsning ske i form av en konstitition. Men det var exakt min poäng, att även om du begränsar majoritetsväldet så kommer det att växa. Just för att detta inte går att begränsa i en konstitution. Håller det i 5 år? Troligtvis. 10 år? Kanske. 50 år? Osannolikt. Sen är det också så, att om folk i allmänhet är övertygade om ett systems förträfflighet, varde det anarki, nattväktarstat eller kommunism, så kommer systemet att fungera. Men vad skiljer detta från Marxisternas "new socialist man"? Givetvis, om en majoritet av befolkningen är övertygad om kommunismens förträfflighet, så kommer kommunism att fungera.Jag håller således inte med dig när du säger att "de flesta har rakt motsatt övertygelse". Jag ser snarare att en majoritet av befolkningen inte är övertygade inom något som helst som har med politik eller ideologi att göra. Hälften av de som röstade är knappast övertygade alliansanhängare, eller för den delen övertygade socialdemokrater. Jag tivlvar på att hälften av de som röstar ens är övertygade demokrater! Majoriteten av folk bryr sig om att hjulen på deras bil snurrar, att barnen har en dagisplats, att TVn funkar, att deras bredbandsuppkoppling är igång osv. Dom bryr sig inte om teoretiska resonemang som individuella rättigheter, äganderätt, eller begrepp som nattväktarstat och anarko-kapitalism, och så kommer det alltid att vara.Din kritik av ett kapitalistiskt statslöst samhälle, att skyddsorganisationer skulle fungera som små stater, har redan försökt bevisas av Nozick. Men varför skulle marknaden för skydd leda till monopol, när ingen annan marknad gör det? Nozick lyckades inte heller med beviset, i alla fall inte i Anarki, Stat och Utopi. Orsaken till att skyddsorganisationer inte krigar med varandra så fort deras medlemmar hamnar i konflikt, är samma orsak som gör att Sverige inte skickar (inter?)nationella insatsstyrkan till Bangladesh för att frita Joy Rahman. Och orsaken till att stater kan kriga och erövra territorium är att de kan tvinga in folk i militären, beskatta befolkningen, rationera mat, tvinga in folk i arbete, samt använda inflation som ett medel för att köpa krigsmateriell. En skyddsorganisation skulle inte kunna förlita sig på något av detta.Vidare säger du (för jag antar att det är du som skrivit denna kommentar) att du inte "förstår [...] varför människor [...] diskuterar nattväktarstatens framtida misslyckande och sammanbrott [...] när det stora problem vi står inför faktiskt är hur vi ska komma någon vart med att *införa* en nattväktarstat."Utan att på något sätt likställa nattväktarstaten med kommunism, eller nattväktarstatens kritiker med Ludwig von Mises, men, Mises kritiserade socialism och kommunism i boken Socialism, och sade att det inte var ett hållbart system. Hade ett rimligt argument då varit att man "inte förstår varför Mises diskuterar kommunismens sammanbrott när det stora problemet är hur vi skapar en kommunistisk stat"? Nej, det hade inte varit ett bra argument.Om man ska förespråka ett "system" hävdar jag att man ska förespråka det system som är hållbart och kan leda i en riktning som är skiljd från de andra, beprövade och förkastade, systemen. Då jag tror att nattväktarstaten inte är hållbar, och kommer leda tillbaka till dit vi är nu, kan jag inte förespråka den. Även om den är bättre än det vi har nu, tycker jag ändå den är dålig. Något dåligt blir inte bra, bara för att det finns lite av det.
Nej, jag håller med dig om att syftet är detta. Men detta syfte är inget jag har något emot. Alla konstitutioner införs just för att hindra en viss politik från att föras. Däremot tror jag inte att det håller.
Majoritetens vilja har ju uttolkats på en mängd andra sätt än genom individers enskilda beslut i valbåset, men vi kallas inte Robespierres terrorstyre eller öststaternas skendemokrati för demokratier just för att enskilda människor inte varit fria att fatta sina beslut. Fria val förutsätter fria människor.
Och rörande partierna finns det idag sju socialdemokratiska partier att välja mellan. Jag verkar för ett idéklimat där vi åtminstone har några liberala partier som omväxling. Och det vore inte mer diktatoriskt om alla var liberaler av olika schatteringar, än att det idag är olika nyanser av socialdemokrati, med en socialdemokratisk grundlag.
Läs gärna mer i min bok "Mer demokrati - mindre politik" så kan du polemisera mot mina uppfattningar istället för mot din egen halmdocka.
Sök i denna blogg
Inlägg i urval
Av mig
Artiklar
- Så förändrade Thatcher Storbritannien (Voltaire okt/nov 2008)
- Att dricka i DDR-Sverige (Voltaire aug/sept 08)
- Där inga hus fick växa till himlen (Voltaire juni/juli 08)
- Polis, polis, potatismos - om maten och moralen (Voltaire april/maj 2008)
- Upp till glasskamp mot hälsofanatism! (Expressen 080412)
- ”Myrdals, Ayn Rand och en renässans för upplysningen?” i Nyliberalen 1- 2008
- ”Politikerna är besatta av att styra och kontrollera” Aftonbladet 080322
- ”Stoppa skattehaveriet!” Expressen 080223
- Nyliberal revolution (Voltaire nov/dec 2007)
- Liken lever - om Myrdals och förmynderiet (Neo nr 5 2007)
- Dansen och makten (Voltaire sept/okt 2007)
- I Upprorsland (Voltaire jul/aug 2007)
- En allt populärare filosof (Voltaire feb/mars 2007)
- Socialliberalen är ingen frihetsvän (Liberal Debatt okt 2007)
- Dags att slopa stödet till kultur och medier (Expressen 061009)
- De tjänar fett på viktpaniken (Expressen 060531)
- Justitiekanslern vill att staten ska utöva åsiktsförtryck (UNT 061008)
- Liberalismens moral angrips från höger (SvD US 060815)
- EU vacklar om fanatism (SvD Brännpunkt 060316)
- Det är principerna, dumbom (Svensk tidskrift, nr 1 2006)
Bloggar
- Neobloggen
- Johan Norberg
- HAX
- Sakine Madon
- Boris Benulic
- Per Gudmundson
- Isobel Hadley-Kamptz
- Fredrik Krohnman
- Dick Erixon
- Louise P
- Johan Ingerö
- Merit Wager
- Blogge Bloggelito
- Dyslesbisk
- Henrik Sundholm
- Sanna Rayman
- Attila
- Aqurette
- Hans Egnell
- Alltid varför
- Monopolet (kritisk till Systembolaget)
- Chris Sciabarra
- Hit & Run (Reason blog)
- Virginia Postrel
- Karl Malmqvist
- Hanna Wagenius
- Om Ukraina
- Jakob Lundberg
- Lydiah Wåhlsten
- Lovely Godiva
- Herr Klokboks Kollektion
- Junk food science Sandy Szwarc
- Dick Kling
- Magnus Betnér
- Helena Sandklef
- En man med ett skägg
- Karl Sigfrid
- Oscar Swartz
- Enligt min humla
- Paul Lindquist
- Strötankar och sentenser
- Ingemar Sundström - Bottnakarlen
- Carl Svanberg
- Stefan Karlsson
- Oscar Sundevall
- Tinnitussan
- Roland PM
- Ali Esbati
- Copyriot
- Maria Ferm
- Utsikt från ett tak
- Magnus Linton
- Petter Partikulärt
- Fredrik Törn
- Erik Svansbo
- Peter Santesson-Wilson
Om böcker
- Miki Agerberg Ormen i paradiset
- Lena Andersson Duck City
- Marie Carlsson Fettpaniken
- Edfeldt/Michanek En motbok om mellanöl
- Griffith Edwards (red) ”Alkoholpolitik – för bättre folkhälsa” I
- Griffith Edwards (red) ”Alkoholpolitik – för bättre folkhälsa” II
- Jonas Frycklund Till yppighetens nytta
- Lena Lennerhed Historier om ett brott
- Björn Lomborg Cool it
- Oscar Pripp/Magnus Öhlander Fallet Nogger Black
- Ayn Rand Urkällan (ljudfil)
- Ayn Rand Och världen skälvde
- Barry Schwartz The paradox of choice
- Matts Stenström Dansen
- Jacob Sullum For your own good
Mina favoritlänkar
- Magasinet Neo
- Kulturmagasinet Voltaire
- Timbro
- Reason Magazine
- Spiked
- EconTalk
- Puls
- Gnagarforum
- Manchester City
- Ayn Rand Och världen skälvde
- Ayn Rand Urkällan
- Marknadskraften
- Liberalismen
- Heureka
- Nattväktaren (Per-Olof Samuelsson)
- Captus Tidning
- Center for Consumer Freedom
- Medborgare för folkomröstning
- Freedom 2 Choose
- Competitive Enterprise Institute
- American Council on Science and Health
Kul
- Peter Bagges tecknade reportage för Reason
- Känner du någon som liknar en karaktär i "Och världen skälvde"? Via den här sidan kan du tipsa.
- Sexuella undertoner i serier
- Katastrofala vinylomslag
- Borr Magazine "Visa röven med stil"
- Berusad naken politiker simmade från polisen
- Priset för en prutt 850 000 kronor
- Präst anklagad för "ollning"
- Tio fånigaste Black Metal-bilderna någonsin
- Kielotiskt knullkontrakt (Blogge)
- Facebook for Führers
- Dr Ekta Pattar
- Sex med cykel
- Sex med cyklar
- Hockeyfrillor
- Sjuka tidningsartiklar
- Formel 1-chef i nazisexorgie
- Rakotozafy håller låda
- Gyrot
- Roliga skyltar
- Stupido om Johnny Bode