Metrobloggen

Skapa din egen Metroblogg Klicka här!

Översteprästen sätter sig emot

dödshjälp läser jag på Brännpunkt. Alltså, en person som representerar en rörelse som i tusentals år utövat våldsmakt mot människor över hela världen, på basis av flera tusen år vidskepliga myter från Mellanöstern, ska ta det jävligt lugnt med etiksnacket.

Skrivet av Fredrik Segerfeldt 20 november 2008 klockan 10:08

Kommentarer

Jag finner hela det här förslaget nedslående. Samtidigt som det så fint sägs att vi skall ha en nollvision mot självmord, skall det plötsligt tillåtas på bred front bara man går till sjukvården.

I i princip alla fall beror en suicidönskan på en depression, och depression är ett botbart tillstånd. Själva problemet med depression och suicidalitet är att man inte klarar av att se något hopp, och inte tycker ens liv är värt att leva. Depressioner drabbar ca 30% av männen och 50% av kvinnorna under deras livstid, med andra ord kommer detta att orsaka enormt många onödiga dödsfall.

Jag är liberal, men för att människan skall kunna överleva även psykisk sjukdom som förändrar individens bedömningsförmåga krävs att samhället (eller någon annan) enligt strikta kriterier kan ta hand om individen vid svår psykisk sjukdom. Om individens vilja är allenarådande i detta läge, dör människor i onödan. Detta är fullständigt oacceptabelt.

Det finns flera andra problem med detta. Människor kommer med god anledning att undra om de kan lita på att deras läkare gör sitt bästa för att hjälpa dem, en fundering som inte borde behöva förekomma. Man vet heller inget idag om HUR man skall ta livet av patienter avsiktligt. Som alla andra behandlingar skall detta självklart forskas fram, så jag ser fram emot tester på friska frivilliga för att hitta mediciner som i olika sammanhang kan få diagnosen "dödshjälp". Det kommer inte att finnas någon anledning för stat och andra aktörer att ordna fram sjukhem, äldreboenden, habilitering av handikappade, och så vidare. Den billigaste lösningen kommer att vara dödshjälp, och vill inte den sjuke det, så får väl de anhöriga hjälpa honom/henne. Därmed flyttas konflikten till mellan sjuk och anhörig, en genomvidrig situation där den sjuke måste motivera för sina anhöriga varför han skall fortsätta leva.

Kanske inte så konstigt att det är ett gäng professionella etiknissar som kommit fram till dessa vansinnigheter...

Skrivet av Svempa 2008-11-20 kl 15:39
Göran har en poäng, fast han håller nog inte med mig om det...

Att vara liberal förutsätter inte en viss uppsättning preferenser i etiska frågor. Det är precis det som är tanken bakom den frihetliga ideologin. Liberaler eftersträvar ett samhälle där olika människor, med olika syn på etik, kan leva i harmoni. En liberal person bör inte sätta gränser för vad andra människor tycker i specifika frågor, exempelvis dödshjälp. Min poäng är alltså att en liberal kan vara motståndare till dödshjälp, ur ett strikt etiskt perspektiv, men trots det för en legalisering av dödshjälp.

Skrivet av Fabian 2008-11-20 kl 14:52
Fredrik Segerfeldt svarade 20 november 2008 klockan 14:57:
Precis!
Göran: Ge argument tack.
Skrivet av Marcus 2008-11-20 kl 13:31
Och som liberal har du absolut INGET att snacka om när det gäller etik!
Skrivet av Göran 2008-11-20 kl 11:43
Fredrik Segerfeldt svarade 20 november 2008 klockan 14:19:
Jaså, så det faktum att en människa är liberal diskvalificerar henne från möjligheten att ha en moralisk uppfattning?
Om bilden är oläslig, klicka på den för att få en ny.
Klicka på koden om du inte kan läsa den så får du en ny
Fredrik Segerfeldt
Namn: Fredrik Segerfeldt
Bor: Stockholm
Man
Om mig: Liberal tyckare och tänkare. Hatar fattigdom och tvång, gillar frihet och egenmakt. Skriver böcker, rapporter och artiklar.

Sök i denna blogg

Prenumerera på bloggen