Metrobloggen

Skapa din egen Metroblogg Klicka här!

Ingen jävla våldtäkt styr min sexualitet

Jag har skrivit förut om att jag förlorade min oskuld i en gruppvåldtäkt. Jag var femton år gammal. Det här var inte trevligt. Att hitta min första sexuella partner som jag kände mig trygg med var väl inte heller världens lättaste historia.

 

Men i alla fall. Jag gick vidare från det och jag är helt fine and dandy idag. För mig blev det lättare att gå vidare när jag insåg att största skälet till varför jag fortfarande mådde dåligt över det flera år efter var för att jag förväntades må dåligt över det. Att jag förväntades behöva gå i terapi. Att det förväntades av mig att jag skulle få min sexualitet fuckad för resten av livet. Det var liksom inte helt okej, på ett vis, att gå vidare. Som våldtäktsoffer så måste du på något vis identifiera dig med offerrollen hela livet och tjata in oändlighet på vad du förlorade, hur kränkt du blev och hur det föralltid präntat din hjärna med sorg. Idioti! När jag insåg det så började jag snacka rätt fritt om det, och hejhå så mycket bättre det blev. När jag inte gick runt och tog åt mig av att det enda normala sättet att hantera en väldtäkt var att må dåligt över den föralltid.

 

Men! Steget att skriva något om det i bloggen tog längre tid. Av samma skäl, egentligen. Jag ville inte att folk skulle tjata mer om hur präglad av hat inför sex jag måste ha blivit föralltid. Men samtidigt så ville jag också kunna vara konsekvent och snacka om det. Tillslut gjorde jag det, och det fungerade bra.

 

Trodde jag.

 

Problemet nu är mina killkompisar. Vi kan träffas ute på krogen och så diskuterar man relationer eller ligg eller whatever. De frågar om jag träffat en ny kille. Jag säger nej, det har jag inte, jag har faktiskt inget vidare sug för det just nu. Ingen sexdrift heller. Sedan tittar de på mig långt och menande och börjar ta upp våldtäkten. Våldtäkten! De börjar rabbla om hur svårt det där måste vara för mig, och hur jobbigt det måste kännas för mig att falla in i sexuell osäkerhet och rädsla i perioder. Hur mycket jag måste hantera det här hela tiden och tänka på det hela tiden.

 

Jag blir paff. Jag kan inte påstå att jag tänker på det alls. Så förklarar jag att nej, nej, det har inget med det att göra. Men sånt där går ju upp och ner, och mitt senaste uppbrott från förhållande tog en del och blahblah. Men det vägrar de köpa! De fortsätter tjata om hur det egentligen lämnat spår som jag förtränger. Hur djupa ärr det ger. Tjattjattjat. De lyssnar inte på ett ord jag säger. De bara står där och försöker förklara för mig hur jag omöjligen kan låta bli att förstöra hela mitt eget liv efter en våldtäkt. Vad i helvetet!

 

Jag tycker att det är ohyggligt förnedrande, och inte konstigt att folk fortfarande skäms för att de blir utsatta. Det är bara det här man får höra hela tiden, man får inte gå vidare. Man får inte må bra. Man ska vara en ångestfylld Madonna i resten av sitt liv. Man ska straffa sig själv med avhållsamhet och bitterhet! Om man sedan yrkar på att man faktiskt inte är ett dugg påverkad av det där längre så får man höra att man fått någon känslomässig störning på grund av det. Det är inte alls okej att må bra!

 

Nej. Jag är hemskt ledsen att säga det här, men jag styr min egen sexualitet. Det är verkligen inte en grupp våldtäktsmän som styr min sexualitet, utan det gör jag själv! Alldeles jävla själv, och det är jag förbannat glad över och jag tänker inte känna mig det minsta lilla okvinnlig eller känslokall för det!

 

Det. Det blir jag jävligt förbannad över. För vad folk än säger om att offret inte ska skämmas och allt det där så är det knappast den bild ni signalerar ut i övrigt.

 

Förlåt så himla mycket för att jag inte mår dåligt resten av mitt liv för det. Verkligen! Känner verkligen att jag gör fel i det här, ja, verkligen!

 

Dra åt helvetet. 

Skrivet av Hanna Fridén 5 januari 2009 klockan 14:25

Kommentarer

Bravo! Tack för öppenheten och attityden.
Skrivet av Anna E 2009-07-27 kl 10:03
Jag har bara mött folk som inte vågar se det.
Anledningen till att det pratas om att man ska berarbeta är väll för att visst det går att trycka undan. Men oftast kommer det upp igen, nä rman mins anar det.

Sen är alla olika..
Alla kanske int ehar ett så starkt behov av att bearbeta.. För mig har det förstört väldigt mycket och jag kan inte riktigt träffa människor utan att känna mig osäker och rädd.. får ångestattacker när jag känner mig pressad om det så bara är ett samtal.

Så det härr med att bearbeta är olik.a Det finns dom som verkligen bnehöver det också...

Skrivet 2009-04-03 kl 08:59
För många år sedan såg jag ett tv-program om Björn Asplund, pappan till Johan Asplund som försvann i Sundsvall 1980 och aldrig hittats. Men programmet handlade mer om att Björn Asplund är en person som är intressant på många sätt. Bara en liten del handlade om sonen eftersom det också är en del av honom. Han sa: "jag brukar säga att jag har haft ett bra liv. När jag säger det brukar folk titta lite underligt men jag tycker att jag haft det. Sedan är det mycket jag hade kunnat vara utan också".

Inte kan man tala om för honom hur mycket han måste lida?

Ett program om Hanna skulle natuligt vis handla om hennes projekt och hennes mågna talanger. Och bara till minimal del om våldtäkten och bara om hon själv tyckte att det var något hon ville ta upp.

Jag vet inte hur det kunde bli så att jag blev någon som förstör för alla andra. Jag har försåttt Hannas inlägg. Men reagerade på att de som vill henne väl är idioter för att de bryr sig om på fel sätt. Och på en del av svaren på inlägget. Angie 2009-01-05 kl 21:19: "Skit händer". Vet inte varför det provocerar mig. För att om någon blir våldtagen/känner sig våldtagen är det för att någon eller några utfört det handlingen och inte något som bara händer. Att kunna gå vidare önskar jag att alla kan och jag skulle aldrig tala om för dem att de inte lider tillräckligt. Eller att de MÅSTE vara påverkade av övergreppet. Och jag tycker att Hannas foton och henner skapande är spännade. Jag förstör väl inte?

Skrivet av Lars 2009-01-11 kl 17:52
Hejsan! Som vanligt har jag inte tålamod att läsa hela inlägget. Jag läste de första raderna men vet inte vad du skrivit sen. Jag är så alltid när jag läser andras inlägg. Men i alla fall måste bara säga med att jag håller med det du skriver uppe i inlägget. Jag har förstås aldrig blivit våldtagen och jag beklagar det verkligen det låter fruktansvärt. Men jag håller med dig att många gånger förväntas man nästan må dåligt. Folk ska dra en till psykologer och till terapi. Och ja jag tror faktiskt att de flesta människor.. även fast andra inte förväntar sig att man ska må dåligt så håller man själv på att komma på anledningar till varför man bör må dåligt. Alltså det är typ först nu som jag inte ser mig själv som världens olyckligaste människa. Förut brukade jag i princip räkna upp alla anledningar jag har till att må dåligt och tycka synd om mig själv för att kunna fortsätta må dåligt. Jag tror att de flesta inser att det som hänt inte är den man är, så klart har det fört en till där man är men man måste inte låta det påverka en.
Skrivet av Karin 2009-01-11 kl 13:59
Det här är nog det bästa inlägget jag läst på länge. Synd att människor inte verkar förstå vad det handlar om.
Skrivet av trollhare 2009-01-09 kl 15:40
Bra att du skriver detta och bra att du känner som du gör. Att det inte längre påverkar dig. Jag önskar att jag vore som du, jag trodde att jag var som du, men plötsligt flera år senare dök minnen, bilder och kännslor upp igen. Vet inte vad jag ska göra med det men jag vet att det det inte blir bättre av att andra som inte har en aning om vad de pratar om helt obefogat tar upp det och börjar tycka synd om.

Väldigt många människor är väldigt stora indioter.

Skrivet av M 2009-01-07 kl 13:30
SÅ JÄVLA RÄTT! Vet exakt hur du menar! Har själv råkat ut för detta för ett par år sedan. När man går vidare så verkar det som om alla tycker att det är fel. Att man inte ska kunna gå vidare. Att det som hände mig inte kunde vara "riktigt" då. Alltså en "riktig" våldtäkt. Jag förstår inte. Suck
Skrivet av Josefin 2009-01-07 kl 00:58
Till: Före detta offer. 2009-01-06 kl 00:52 Nej jag tar defenitivt avstånd från påståendet att "i stort sätt vilken kille som helst kan hamna i en situation som går över styr". Det skulle jag verkligen inte. Men kanske ska man som kille och tjej ha en beredskap för vad man ska göra om man märker att någon befinner sig i en situation som håller på att gå överstyr. Och våldtäkt handlar visst inte om förprogramering utan om ego. "Vad jag tycker om att göra", "mitt sätt att ha sex", "vad jag tycker är okej", "vad jag tycker är våldtäkt". Utgångspunkten borde vara vad jag inte vill att någon ska göra med mig ska jag inte göra med någon annan. Den kille som ställs inför att en tjej känner att hon blivit våldtagen av honom kommer ändå aldrig att säga annat än att han inte gjort något fel, att han aldrig skulle våldta någon och att han hatar våldtäktsmän osv. "Haha, om fyra tjejer hade sex med mig skulle jag bara vara glad". Jojo men testa detta på honom: Om fyra killar hade sex med dig när du var berusad? Tänker man att "vem som helst kan hamna i en urspårad situation" är steget inte långt till att "vem som helst kan bli anklagad för att ha våldtagit" och efter det blir det att "tjejer hittar alltid på att de blivit våldtagna". Jag talar oftare om att känna sig våldtagen. Och att ingen får skador av sex utan att partnern är ett egoistiskt svin. "Förlåt att det blev som det blev". Fy fan!

Till Hanna: Jag har den största respekt för din åsikt. Men oroar mig för att det kan uppfattas, vilket jag tycker man kan märka av kommentarerna, att en tjej inte lider så mycket av att bli våldtagen. Jo jag förstår vad du menar i ditt inlägg men hur blir det för de som mår dåligt resten av sitt liv? Du startar verkligen ett viktigt samtal. Men nej jag tycker inte att du behöver be om förlåtelse för något.

Skrivet av Lars 2009-01-06 kl 22:25
Hanna Fridén svarade 7 januari 2009 klockan 12:52:
Nej, Lars, jag tycker inte att man uppfattar inlägget så. Sedan finns det alltid någon som väljer att tolka något extremt eller tar åt sig av allt, och det ska inte gå ut över alla andra.
Jag kände att jag behövde skriva igen. Jag har träffat flera människor som tror att det finns en bestämd skala som gäller alla för vad som är värst och mindre jobbigt. Jag talar aldrig om de våldtäkter jag utsatts för, om några diskuterar så lyssnar jag noga, men säger inte ifrån om jag tycker något annat. Jag är tillbakadragen för att jag inte vill bli avslöjad över vad jag har varit med om.
Hursomhelst. Några bekanta talade om vad det värsta var som kunde hända deras barn. Dessa bekanta är i 45-årsåldern, jag är 25. De tyckte att det värsta måste vara våldtäkt för det förtär en långsamt hela livet. Att det borde vara det värsta inte bara för dem utan för alla.
Jag har alltid mått dåligt över våldtäkterna, de är en del av de händelser som har påverkat mig mycket negativt. Men min ryggsäck rymmer fler upplevelser. Och för att komma till saken. Jag tycker att det har varit tusen gånger jobbigare att blivit sviken och lurad av min närmsta vän, omedvetet manipulerad under många år. Det har satt djupa sår. Pga detta svek så sökte jag hjälp hos en terapeut. Där öppnade jag hela mig själv, alltså pratade även om våldtäkterna. Och grejen är att det känns som att den terapeuten haft en slags rangordning över vad som borde vara värst om vad som borde vara mindre jobbigt. Så våldtäkterna har fått mer uppmärksamhet än de problem som jag egentligen verkligen skulle vilja lösa. Och jag har tidigare inte insett och kunnat påpeka att jag vill prata om annat för jag har själv fastnat i denna tanke ”våldtäkt Borde vara det värsta”. Men sedan träffade jag en annan terapeut som var mer lösningsfokuserad. Hon sa något som jag tror att många behöver höra ”Man kan inte jämföra händelser på det sättet. Vad som känns värst är det man byggt upp de värsta känslorna kring.” Sedan jag hörde det där har jag kunnat fokusera mer på det som jag borde ta tag i, istället för att djupdyka i våldtäkterna för att det enligt många borde vara mycket värre.
Jag brukar även tänka på det ibland när jag tänker att jag inte borde må dåligt över en struntsak som ett svek när det finns andra som är med om värre saker som svält i fattiga länder. Men nu är jag ju ingen annan. Jag är ju jag.
Med detta är det inte sagt att våldtäkt inte är så farligt. Det var ett helvete och för många så kan det styra hela ens liv och kännas som det värsta som har hänt. Men det är viktigt att poängtera att det inte alltid behöver vara så. Genom det sättet som folk målar upp själva grejen tror många drabbade att de borde må sämre än de gör.
Jag tycker att du formulerar dig så bra Hanna. Även fast det inte är det värsta som hänt mig så påverkar våldtäkterna mig fortfarande. Jag vill ju knappt prata om det. Det är så starkt att du delar med dig av dina erfarenheter och uppmärksammar problemet. Att ta in dina ord är att hantera och reflektera för det som har hänt på ett betydligt mer hälsosamt sätt än min vad min första terapeut fick mig att göra. Tack.
Skrivet av marie25 2009-01-06 kl 17:00
skriver som jag skrev i bloggkommentatorernas blogg:

En anledning till att det är så här beror på att det är patriarkala strukturer som styr. En kvinna som haft sex/blivit våldtagen är en befläckad/smutsig kvinna som inte går att gifta bort. Det är sådana vidriga saker som ligger bakom.
Stort tack till Hanna som blir en av de alla feminister som kämpar mot sådana här förtryck.

Skrivet av sandra 2009-01-06 kl 12:35
Det här kanske defeates its purpose, jag tycker allt du skriver här är så himla bra, instämmer helt. Jag kan bara inte undvika att undra: Polisanmälde du och fick de sitt straff?
Skrivet av Camilla 2009-01-06 kl 10:01
Ska bli klar med min bok, så jag sitter uppe hela natten.

Du kommer aldrig att få en krönika eller liknande för dina funderingar är ofta helt uppåt väggarna. Tiden är över för crazybabes som krönikörer, det fanns en sådan tid för några år sedan. Du kastar ur dig felaktigheter för att få mer trafik till din sida. Du tänker bara på pengar. Huruvida det du skriver stämmer spelar ingen roll. Kan det inte finnas en koppling mellan ditt sena intresse för sex och våldtäkten? Och dina idéer om anorexi är rent av livsfarliga, att det bara beror på farliga medieideal.

Skrivet av ms x 2009-01-06 kl 03:41
Hanna Fridén svarade 6 januari 2009 klockan 03:46:
"att det bara beror på farliga mediaideal". Det har jag ju faktiskt aldrig skrivit, lilla du. Kolla upp dina fakta, för vet du? Du kanske inte gillar mig som person, men det kan hända att vi tycker samma saker i ämnet men att du låter dig styras av din omotiverade irritation.
Jag tycker det är bra att du gått vidare och inte skäms, det är helt rätt inställning enligt mig! Jag tycker bara själva grejen är så jävla hemsk. Att människor faktiskt gör sånt är helt sjukt.
Skrivet 2009-01-06 kl 03:16
det här tror jag många behövde läsa.
Skrivet av julia 2009-01-06 kl 03:14
Önskar fler kunde vara så starka efter en sån hemsk händelse och inte fastna i offer-rollen.
Skrivet av S 2009-01-06 kl 02:31
Ursäkta, för detta är verkligen fel kommentarfält att skriva detta i. Men jag har tänkt på att jag skulle skriva det hela dagen. Grattis på namnsdagen! Hihi
Skrivet av Hanna 2009-01-06 kl 02:02
Moa som skrev kommentaren kl 18:41 - Jag tror att du har fel. Jag tror att i stort sett vilken kille som helst kan hamna i en situation som går överstyr. Jag tror inte alls som du att det skulle vara förprogrammerat på något sätt.

Och jag tycker att Sofia har en poäng. Kanske inte med hur killar kan uppfatta det här inlägget.
Men själv blev jag lite ledsen. Glad samtidigt, över att Hanna mår så bra och kommit över sin förfärliga upplevelse.
Själv förlorade jag också oskulden i en våldtäkt, fjorton år gammal, utförd av en vän till familjen. Det tog fruktansvärt lång tid innan jag överhuvudtaget berättade det för någon. Vi snackar... sex år. Under dessa sex år mådde jag vansinnigt dåligt. Tog droger, hade mängder av sex utan att alls vilja det egentligen, svälte mig själv, och så vidare, och så vidare. Det hade fler orsaker än våldtäkten, men den var definitivt en stor anledning till att allt gick fel. Jag hatade mig själv så oerhört mycket.

Efter många år i terapi mår jag nu bra och har en fantastiskt relation och ett helt absurt bra sexliv. Men det högg ändå till inuti mig när jag läste det här inlägget. Det kändes plötsligt som att jag inte bara var ett offer för våldtäkten, utan dessutom ett offer som inte bara kunde gå vidare.

Jag tycker att det var ett bra inlägg på många sätt, men jag vill ändå poängtera att ingenting är rätt eller fel. Alla reagerar olika, alla läker olika snabbt eller långsamt. Nej, en våldtäkt behöver inte förstöra ens liv. Men den förstörde mitt, under väldigt lång tid.

Hannas killkompisar borde vara mycket mer lyhörda och respektera hennes känslor - och framför allt DET HON SÄGER. Säger hon en sak så menar hon det. Så är det bara.

Skrivet av Före detta offer. 2009-01-06 kl 00:52
vi är fler. i sverige. kvinnor alltså.
Skrivet av pilot 2009-01-06 kl 00:37
Riktigt bra skrivet. Det ältas för mycket idag. Alla är inte heller gjorda för att sitta i hundratals terapitimmar för att komma i kontakt med sitt inre behov av att tillfredsställa andras moral och samhällssyn.
Skrivet av Diana 2009-01-06 kl 00:32
Så jävla bra, Hanna. Jag är så glad att det blir fler och fler som ifrågasätter den här offerstämpeln. Luckra upp alla variga ärr och sår i våldtäktsdebatten.
Skrivet av Elin 2009-01-05 kl 23:54
Jag blir så lättad av att läsa att du klarat dig ur ett våldtäcktstrauma. Man får överallt höra att ens liv är förstört om man blir våldtagen och jag har själv blivit ganska rädd sen jag flyttat till Stockholm. Jag tror du sätter ord på något som många tjejer känner. Du är så himla bra och du behövs.
Skrivet av Maria 2009-01-05 kl 23:52
Har aldrig blivit utsatt för något övergrepp själv, men känner helt klart igen mig i hur tjejer, i massor av olika sammanhang, förväntas vara offer. Följer man inte det stereotypa mönstret så betyder inte det att man helt enkelt inte känner igen sig utan nej, nej, man låtsas bara må bra och vara glad (för det är väl så tjejer funkar? Vi vill ju inte vara till besvär) och egentligen är det så synd om en. Det är som du säger jävligt respektlöst. Även om det var så att man ljög, så låt folk ljuga isåfall, respektera vad folk säger och känner de för att prata ut om saker som känns jobbiga kanske de inte gärna gör det ute på krogen med någon som inte står dem jätte-jättenära... vad är det för fel på folk?
Skrivet av k 2009-01-05 kl 23:32
Blev själv ganska plötsligt blind för några år sedan och har sedan dess fått höra hur jobbigt det måste vara. Det här har ju självklart inget med våldtäckt att göra, men jag tror att jag förstår hur du tänker. det som är fruktansvärt jobbigt är att lyssna på alla dessa klaganden . Har inte känt mig varken deprimerad eller på annat sätt nere och även om det varit opraktiskt har mitt liv fortsatt väldigt bra och jag har tack vare blindheten fått vara med om massor av fantastiska saker och möten. Det du Hanna bör tänka på är att dina killkompisar väntas också beté sig som dom gör. alltså ska dom tänka på att stackars du blivit våldtagen... Precis som du säger är det du själv som kan avgöra hur du mår och hur du ska ta det hela. Bra skrivet Hanna.
Skrivet av Tom 2009-01-05 kl 23:25
Du är bäst.
Skrivet av Nathalie 2009-01-05 kl 23:04
Underbart bra skrivet. Du tar upp ett ämne som få vågar närma sig. Att skriva det du skriver är ju "hysh-hysh". Men tror att många känner igen sig i det. Har en väninna som nästan skäms för att hon inte mår dåligt på grund av en våldtäkt. "Man ska ju ha ångest".
Skrivet av Trasdockan 2009-01-05 kl 23:00
Kommentaren kommer granskas innan publicering

23 år. Singel. Stockholm, Södermalm. Frilansskribent.

Har tidigare arbetat som projektledare inom grafisk produktion, illustratör, fotograf (dålig sådan) redaktör och har varit programledare för ZTV presenterar. Feminist med fokus på ideal, ätstörningar och sexualitet. Gillar fina bilder. Hatar sin dåliga tarm.

Ni når mig bäst via mail: hannafrid@hotmail.com


Följ mig på Twitter!

Sök i denna blogg

Prenumerera på bloggen
  • Bloggtoppen.se