Metrobloggen

Skapa din egen Metroblogg Klicka här!

Existerar den kvinnliga avundsjukan?

Jag har läst Isabella Löwengrips debattartikel i Expressen nu. Och ja. Jag har kritik. Läs den här först.

Isabella talar om den kvinnliga avundsjukan. Att det är kvinnors fel att andra kvinnor inte tar sig fram. Hennes bevis? Att de hon fick skit av efter övergreppet var kvinnor, inte män. Att det var männen som utförde själva övergreppet och stod runt henne i en cirkel och skrattade verkade inte ha en stor relevans i det här fallet.

Jag tror absolut att Isabella framförallt fick skit från tjejer i det här fallet. Men vilka var det som gav henne stöd? Var det en stor legion av män som kom till hennes försvar? Nej! Det var en hel jävla massa med kvinnor! Men som vanligt tar kritiken hårdare än det stöd man får, speciellt i en så allvarlig fråga som övergrepp.

Det handlar inte om att kvinnor mobbar andra kvinnor. Det handlar om att kvinnor engagerar sig i andra kvinnor, oavsett om det gäller kritik och hyllningar. Mobbning eller försvar. Och samma sak för män. Hade Isabella varit sin exakta motsvarighet vad gäller det hon förespråkar fast man så skulle kritiken komma främst från andra killar. Det är så vi fungerar idag. För vi är så uppdelade, och vi söker oss till samma kön för identifiering. Negativ som positiv.

Vad tror ni att killar gör när de jämför sig? Ekonomiskt som fysiskt? Tittar de på en bild på Angelina Jolie? Eller är det kanske snarare Brad Pitt? Exakt.

Sedan börjar Isabella definiera vad feminism är. Det förvånar mig. Jag är en påläst feminist, jag har läst i princip all genuslitteratur som skrivits, jag är välutbildad i vår historia, situationer i andra länder, ideal, förtryck, sexualitet. Inte ens jag vågar mig på att definiera vad feminism är förutom ordboksdefinitionen.

"Jämställdhetskamp i kvinnosaksfrågor."

Vad jämställdhet är, och hur man når dit, skiljer sig däremot så otroligt mycket från individ till individ. Att dra likhetstecken mellan alla feminister är i princip som att klassifiera vänster och högerpolitik som samma sak om man ändå vill komma överrens om att de båda sidorna vill ha ett så bra samhälle som bara möjligt. Vad som är ett bra samhälle, och hur man når dit, är däremot olika.

Men vad jag kan säga är att det som Isabella nu påstår är feminismens fel, det är inkorrekt, för ju mer feminismen, och i min mening framförallt genusfeminism, tar sig fram: Desto mer plats tar tjejer. Får mer rättigheter. Mer respekt. Tror mer på sig själva.

Och vad Isabella gör nu, i min mening, är att hon dumförklarar kvinnligheten, hon gör oss till bråkiga jävlar utan förmåga att tänka. Och det tycker jag är synd. För det här är en orättvis myt.

En orättvis myt, som i min mening, är skapad av ett patrarkat där man gör allt för att övertala kvinnor och män att kvinnor inte kan samarbeta, kvinnor inte kan vara chefer, kvinnor är rabiata och ostyriga. Det är en myt lika destruktiv som myten om kvinnan som bara har en åsikt och säger emot för att hon har PMS. En myt lika destruktiv som att en tjej får ta det som kommer om hon har en kortkjol på sig. En myt som vänder oss mot varandra och inte längre får oss att tänka individ, utan som får oss att tänka kön och därför dumförklarar 50% av våran befolkning.

Och de här myterna, de ska inte få eld. För varje gång det skrivs, varje gång någon söker en förklaring till varför det blivit problem med andra individer som bara råkar vara av samma kön, då köps den här förklaringen så enkelt, rakt av, för den är simpel och lätt att svälja.

Det är många av oss som vill ha enkla förklaringar. Vi människor vill gärna ha det simpelt. En självklar förklaring. Men den lättaste vägen att gå är inte alltid den rätta. Därför vill jag att alla som ska yrka på den bråkiga kvinnan och kvinnohatet tänker till i tre sekunder mer och funderar på om det inte kan bero på något annat.

Skrivet av Hanna Fridén 10 mars 2009 klockan 15:12

Kommentarer

Kloka, väääldigt kloka Hanna. Jag håller med dig fullkomligt. Isabella pratar om saker hon egentligen inte har en aning om. Håller på att läsa genusvetenskap inblandat i min sociologikurs och ja, kloka människa!
Skrivet av Emilie 2009-03-20 kl 09:08
Om belästa feminister:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2596949.svd

Skrivet av Gustaf 2009-03-15 kl 21:08
Hanna Fridén svarade 15 mars 2009 klockan 22:38:
Har du läst Pär Ströms bok? Det bör du nog göra. Han framställer rena osanningar som fakta. Han pratar om försäkringar och påstår att det är orättvist för män, bland annat, när försäkringsföretagens egna statistik går rakt emot det han påstår. Det är skillnad på att uttrycka en åsikt och att hävda att en osanning är fakta. Om någon påstår att en ren osanning är fakta så är det aldrig fel att ifrågasätta om de faktiskt vet vad de talar om. Exempel! Du kan säga att du hatar röda bilar och tycker att det är jobbigt att det finns så många, men om du istället säger att du hatar röda bilar och påstår att de allra flesta bilar i landet är röda så är det än rätt annorlunda sak. Dessutom är det roligt att feminism är det enda område där folk orerar om deras rätt att uttrycka sig utan att ha kunskap i ämnet, det finns inte en enda annan samhällsdebatt där så är fallet. När en rasist kommer in och påstår att rena osanningar är fakta så kritiseras han, men ingen säger åt de som kritiserar honom att det är fult att slänga fakta i hans ansikte eller att det är fult att uppmana honom att kolla upp sina källor. Varför är det så här, Gustaf?
Viktig diskussion! Men kan vi inte bara sluta smutskastningen könen emellan? Kanske konstatera faktum att det finns onda kvinnor liksom det finns onda män! Och det är dem vi behöver förändra. Tycker ibland att fokus felaktigt endast hamnar på männen och deras brister när exakt samma nedvärderande och konservativa tankebanor finns hos många kvinnor..sen att det i vissa fall leder till sexövergrepp för männens del är ju skit. verkligen. MEN! det är väl tanken vi ska förändra om vi vill komma någonstans? Kvinna som man! - Inte svartmåla och tjafsa om vilket kön/vem som har rätt och fel. Och där tycker jag att BB tar upp en väsentlig sak, jag uppfattade det iaf inte som att hon drog alla kvinnor i skiten. Jag har otroligt många fina och peppande tjejkompisar men har också råkat ut för "den missunsamma skitsnackaren". Tror tyvärr att det är ett vanligt småstads-fenomen dessutom, där får man absolut inte sticka ut som kvinna och vilja något utöver idealfamiljen-villa-volvo-livet. Så är min uppfattning utifrån mina tidigare erfarenheter i alla fall. Kan vi inte fokusera på jämställdheten som sådan istället för smutskastningen könen emellan, jag menar; vill vi inte alla samma sak egentligen, samma mål?
Skrivet av sofia 2009-03-14 kl 14:39
Kloka, kloka kvinna. Isabella är en flicka. Du är en kvinna.
Skrivet av Amanda 2009-03-13 kl 21:29
Tack underbara Hanna för att du alltid omvandlar mina känslor och tankar till ord i ett vettigt sammanhang!
Du är helt fantastiskt!
Skrivet av saralovisa 2009-03-12 kl 19:44
Ja, allt beror på. Speciellt på vem man är och hur man presenterar sig.

Men nu kom vi bort från ämnet...

Skrivet av Gustaf 2009-03-12 kl 15:23
Tack!!!!
Skrivet av Anki 2009-03-12 kl 10:39
TACK för att någon kan kritisera Isabellas debattartikel på ett konstruktivt sätt, och då menar jag någon som folk faktiskt läser. Jag tycker att tjejen är fantastiskt driven och duktig på alla sätt och vis, men tycker att hon tagit sig vatten över huvudet när hon börjar analysera samhällsstrukturer utifrån kön. Få människor som inte är väldigt pålästa inom genus klarar av att göra det på ett konstruktivt sätt. Jag tycker du och Isabella borde ta en fika och diskutera lite, så slipper hon ramla i den klassiska självförbråelsefällan nästa gång. Det finns faktiskt andra skäl till att man kritiserar varandra än att man enkelt nog bara är elak för att man är tjej. Och inte att förglömma att det är himla lätt att plocka pluspoäng hos grabbarna genom att skylla könsdiskriminering på att vi tjejer inte klarar av att samarbeta och ta plats.

Stå på dig Hanna, gillar dig skarpt.

Skrivet av Kajsa 2009-03-11 kl 23:13
Jag håller med dig. Det där med att ta hennes övergrep som exempel, där gick hon rakt in i sin egen dumhet. Som sagt var det ju män som övergrep henne? Är det värre än att några tjejer sa "skyll dig själv? Visst kan kvinnor trycka ner varandra, visst KAN kvinnor vara jävliga, men även mot män. Men det är ju trots allt männen som har "Makten" i arbetslivet. Jag är inte mindre avundsjuk på en man som får mitt drömjobb än en kvinna. Men såklart tycker killar om en uppblåst "snygg" bimbo? Klart vi kvinnor med mer verklighet, är sura när hon idiotförklarar kvinnan sådär?

Men ja, väldigt bra inlägg. Jag gillar när du ger din syn på saker och ting. Den är alltid genomtänkt och bra. Du har verkligheten kvar, till skillnad från bloggare som "blondinbella".
Tack för en bra blogg.

Skrivet av Nellie. 2009-03-11 kl 18:34
Jag kan bara utgå från mig själv. Om jag diskuterar med någon utifrån mina egna upplevelser, och denne någon avfärdar min slutsats med att jag inte läst tillräckligt, skulle jag bli sur (jag är också blond och född med silversked). Det är ett orättvist, subjektivt, argument. I grundskolan lärde jag mig att argument skall vara objektiva.

Det kommer alltid att finnas någon som läst mer, får bara den som läst mest uttala sig?

PS Är ärligt äkta impad av allt du läst - saknar dina bilder med böcker.

Skrivet av Gustaf 2009-03-11 kl 18:31
Hanna Fridén svarade 11 mars 2009 klockan 20:05:
Jag tycker att det beror på. Visst, om du drar dina argument och någon sedan säger "du har fel för du är inte påläst" och sedan inte argumenterar så är det ju dumt. Om det däremot faktiskt handlar om att någon beskyller en hel ideologi för något bara på grund av förutfattade meningar utan att ha kollat runt något - big difference. Speciellt då jag inte säger att hon inte får uttala sig, jag säger endast och enbart att inte ens jag skulle våga mig på att definiera feminismen trots allt det jag läst och upplevt i mitt liv. Väldigt stor skillnad där.
Hej igen,

Ditt inlägg innehåller mkt kritik, ja, men, tex, när du skriver att du är förvånad över att BB definerar feminism, vilket inte ens du trots din belästhet kan, är det ett sätt att spärra ut henne från debatten. Eftersom hon inte har läst, har hon ingen rätt att definera (eller debattera). Det är ingen kritik av hennes artikel utan av henne som person. Vissa skulle kalla det skitkastning (eftersom du inte vet ngt om hennes läsvanor). Det var ju ändå rätt så tydligt kan jag tycka.

PS Din krönika var bra.

Skrivet av Gustaf 2009-03-11 kl 15:57
Hanna Fridén svarade 11 mars 2009 klockan 16:11:
Men jag säger ju samtidigt att inte ens jag kan definiera feminism? Så det kan knappast vara nedsättande! I övrigt så måste man kunna uppmana folk till att läsa på innan man uttalar sig utan att det ska tolkas som ett påhopp. För mig är det en självklarhet att alltid ta reda på fakta och läsa på innan jag drar slutsatser - något som jag tror att vi alla fick lära oss redan i grundskolan. Det är inte nedsättande, det är självklart.
Jag är en som ser det Issabella Löwengrip råkade ut för på hennes semester som ett övergrepp. Hon har defenitivt mitt stöd för jag är enot allt sådant och jag är emot när snacket spårar in på om det finns de som förtjänar att bli utsatta eftersom de är som de är. Men jag vill se ett ensidigt avståndstagande. Blondinbella umgås med personer som öppet stödde stureplansprofilerna och som öppet varit besvikna över den fällande domen. Vem ska man ge stöd? Vem är utsatt för övergrepp?
När är blödningar övergrepp och inte? Isabella har mitt stöd och jag hoppas att hon ger stöd till andra som blivit utsatta. Utan snack om vem det är eftersom hon själv utsatts för snack om sin värdegrund och empati.
Skrivet av Rollo 2009-03-11 kl 15:48
Ett bra inlägg i debatten av dig Hanna. Själv blev jag rätt upprörd över vad hon skriver om att det är männen som har peppat henne när hon bevisat sig vara ung etreprenör som tar klivet fram och tjejer som inte står ut med det. Slängde precis på luren efter ha talat med en vän som var på extrainsatt möte bara för att några äldre män inte fixar att en ung tjej får kliva fram i karriären.

För mig är det naturligt att kalla sig feminist och att inte kunna säga sig vara det som kvinna i dagens sverige är underligt enligt mig.

Dessutom är jag så trött på att alla tjejer som får negativ kritik från andra tjejer alltid kallar det avundsjuka.. lägg ner! vi har inte alla samma åsikt ibland..det innebär inte avundsjuka.

Skrivet av Ida 2009-03-11 kl 15:18
Hur en kvinna eller en man ens kan påstå att de inte är feminister är för mig en gåta. Jag tror inte att nån vettig människa svarar nej på frågan "ska män och kvinnor ha precis samma rättigheter och förutsättningar?". Och svarar man ja, ja då är man faktiskt feminist, eller humanist om man hellre vill kalla sig det. Titel spelar egentligen ingen roll men man kan inte förneka ett sånt simpelt faktum. Så enkelt är det. Det är odiskutabelt. Jag blir fruktansvärt trött på folk som fortfarande är av den skeva uppfattningen att alla feminister är håriga troll som springer omkring och bränner bh:ar. Det är att dra alla över en kam och det är fruktansvärt illa. Som du själv påpekar; det är som att säga att alla män är våltäktsmän, att alla kvinnor är bitterfittor, att alla religiösa är fanatiker.

Så alla individer där ute - stå för vad ni är oavsett vad ni är eller vad ni kallar det, försök inte komma undan med att svartmåla alla på grund av enstaka fall.

Skrivet av Anna 2009-03-11 kl 13:49
Ah, hanna. Skönt att du finns i detta bloggträsk och reder ut lite dumheter. jag är nöjd för dagen nu. nu ska jag kämpa vidare för att bli chef. inspirationen kommer från andra som kämpar, däribland du.
Skrivet av elina 2009-03-11 kl 12:25
Tack för kommentaren Hanna & Hanna!

Ska jag tänka INDIVID och inte fokusera på vem som har fitta eller inte? Ärligt talat, så himla dumt, Hanna. Är inte det hela grejen som du och BB talar om, att kvinnor och män behandlas olika? Om alla skulle behandlas utifrån sina handlingar och personlighet skulle problement vara löst. Det känns lite som om det mest handlar om vem som skriker högst...fast egentligen tycker alla lika...och ingen vill lyssna.
G.

PS. Det finns en flytande gräns mellan kritik och skitkastande.

Skrivet 2009-03-11 kl 11:18
Hanna Fridén svarade 11 mars 2009 klockan 11:30:
Sedan kan du ju få skilja i vilket avseende jag tycker att du ska sluta tänka på kön, och inte förutsätta att jag menar precis allt. Det var ju ändå rätt så tydligt, kan jag tycka, att du inte kan se vanlig kritik som skitkastande. Och jag vill fortfarande att du vill att du ska motivera exakt hur jag skitsnackar Blondinbella. Här är min krönika om henne, btw: http://www.metro.se/se/article/2008/10/12/18/4046-57/ Så, jag är en skitkastare? Tror inte det, du. Men när det bör så kritiserar man, precis som man lägger stöd när det behövs. Man ska inte undvika att kritisera på grund av att man råkar vara av samma kön heller. Då blir det ju helt jävla skevt.
Bra skrivet! Verkligen, bra. Har alltid gillat din blogg men as it turns out, nu gillar jag dina åsikter också. You go. Skulle behövas fler som dig, som syntes i samhället. Du borde skriva krönikor?
Skrivet av linnea 2009-03-11 kl 10:32
För kanske tio år sen (möjligen är jag lite äldre än genomsnittsläsaren här) sa en av mina bästa kompisar att "jag är inte feminist" vilket retade mig nåt oerhört, för för mig är det så självklart att alla borde vara det, även om ordet ju i sig inte ger rätt signal, dvs jämställdhet. Några veckor senare hade hon läst boken Fittstim och gjort en helomvändning och insett att hon ju var feminist!

Nånstans läste jag att varje ny generation unga kvinnor tar avstånd från ordet för att de inte vill förknippas med den senaste generationens misstag. Jag tror inte att Gudrun Schyman tilltalar Isabella t ex. (Inte mig heller för den delen). Men jag tror att Isabella kommer att inse med tiden att hon är feminist. Hon är ju rätt ung, trots allt hon har åstadkommit, vilket är imponerande, tycker jag!

Till sist ett lästips till er alla: Selfmade Man av Norah Vincent. En bok om hur författaren under ett år levde förklädd till man i helt manliga miljöer som tex ett kloster, en manlig självhjälpsgrupp, ett bowlinglag, gick på dejter och på porrklubb ständigt rädd för att avslöjas. Den ger otroligt intressanta inblickar i sånt som kvinnor inte ser annars, eller förstår, visserligen i USA, men ändå. Den manliga konkurrensen, istället för en kvinnliga avundsjukan. Hur män inte får lov att uttrycka att de vill kela med små bebisar utan att bli tittade snett på. Hur de uppfostrar genom att "härda" sina söner. Skulle tycka det vore väldigt kul med en "bokcirkel" om den här på bloggen! Vad säger du Hanna?

Skrivet av hanni P 2009-03-11 kl 09:18
Hanna Fridén svarade 11 mars 2009 klockan 11:34:
Ah, jag tror att du har en poäng där. För varje generation så vrids samhället om, vi får nya framsteg, de gamla metoderna blir utdaterade och nya orättvisor framskrider. Har aldrig tänkt på det förut, men det är ju självklart!
Tjejer är generellt sett onda och missunsama, och i större utsträckning mer avundsjuka än vad män är. Det kommer sig av naturen, då varje kvinna kämpar för att vara ett perfekt exemplar och attrahera alfahanar.
Skrivet av anonym 2009-03-11 kl 09:08
Hanna Fridén svarade 11 mars 2009 klockan 11:32:
Jag förutsätter att det var ironi, trots att det finns vissa stolpskott vars uppfattning om biologi faktiskt ÄR så skruvad!
Heja heja heja!
Skrivet av Nancy 2009-03-11 kl 07:38
Tack Hanna, tack!
Skrivet av Nicole 2009-03-10 kl 23:34
men vafan, alla som har tjejkompisar som drar ned dem, VARFÖR HAR NI DEM KVAR? jag har tjejkompisar som räddat mitt liv genom att lyssna, förstå och peppa. det är inte det att de är kvinnor som är problemet, ni har bara lyckats hitta jävligt dåliga vänner. grattis!
Skrivet av hanna 2009-03-10 kl 23:29
Det var någon som frågade varför vi inte bara kan vara glada för framgångsrika tjejers skull. Jag har ingenting emot framgångsrika kvinnor. Alls. Men allvarligt talat, hur många tycker det är jättetrevligt när grannen lyckas med allt och man själv misslyckas, oavsett om det är en man eller kvinna? Det har ju ingenting med könet att göra. Hm, nu kanske jag lät lite bitter. Är inte någon egocentrerad liten mupp som tittar snett på alla som är bättre än mig. Försöker i alla fall att inte vara det.
Äh, vet inte riktigt vart jag ville komma. Hur som helst så ser jag upp till dig rejält, Hanna! Tack!
Skrivet av Felicia 2009-03-10 kl 23:13
Du är bäst :)
Skrivet av Sigrid 2009-03-10 kl 22:59
Hanna du är fantastisk. Jag njuter av att läsa dina texter, du är pedagogisk, ÄRLIG och otroligt smart. Stort tack.
Skrivet av Jen 2009-03-10 kl 22:41
Kommentaren kommer granskas innan publicering

23 år. Singel. Stockholm, Södermalm. Frilansskribent.

Har tidigare arbetat som projektledare inom grafisk produktion, illustratör, fotograf (dålig sådan) redaktör och har varit programledare för ZTV presenterar. Feminist med fokus på ideal, ätstörningar och sexualitet. Gillar fina bilder. Hatar sin dåliga tarm.

Ni når mig bäst via mail: hannafrid@hotmail.com


Följ mig på Twitter!

Sök i denna blogg

Prenumerera på bloggen
  • Bloggtoppen.se